Panduan Blogger @ Blogspot.com

Mungkin ada diantara kita yang belum tahu tentang apa itu blog atau weblog,dan mungkin tertanya-tanya apa itu blog,untuk itu kali ini saya akan bercerita tentang blog menurut pendapat saya sendiri.

1.Apa itu Blog

Blog atau Weblog adalah sebuah laman web yang bersifat pribadi,yang merupakan sebuah media untuk melihatkan karya kita kepada dunia.blog dibuat oleh penyedia laman blog bekerja secara automatik,jadi kita dapat membina atau memiliki blog walaupun kita tidak mengerti dengan bahasa pengatucaraan,jika kita telah mempunyai account email di internet seperti yahoo atau gmail,maka membuat blog akan menjadi lebih mudah.

2.Cara membuat blog

Sama dengan membuat Frienster,dalam membuat blog pun kita harus memiliki account email terlebih dahulu,jika belum segera daftar terlebih dahulu dengan penyedia email di http://www.gmail.com/ setelah selesai membuka account gmail sila ikuti langkah-langkah berikut;-

1. Langkah pertama, kita lawati dahulu http://blogger.com/. Bagi yang sudah mempunyai account Google (GMail) sebelumnya, kita terus saja sign-in dengan account Google kita di box yang ada di kanan atas halaman tersebut. Bagi yang belum mempunyai account Google sebelumnya, terus saja klik tanda panah bertuliskan “REKA-LAH BLOG SEKARANG” di bagian kiri bawah.
2a. Bagi yang belum punya account Google sebelumnya. Anda akan dibawa ke halaman berikut untuk membuat account Google. Untuk mendapatkan account Google, penuhkan maklumat yang diperlukan dan klik TERUSKAN. Lanjut ke bagian 2.b

2b. Bagi yang sudah mempunyai account Google, setelah anda sign in dengan account Google anda, anda sudah boleh mula membuat blog anda. Seterusnya anda tentukan nama blog anda dan alamat blog yang anda inginkan. Pastikan setelah anda memilih alamat blog anda, anda melakukan “Periksa Ketersediaan” alamat tersebut dan masukan pengesahan perkataan sebelum menekan butang “Teruskankan”

3. Sekarang nama dan alamat blog anda sudah tersedia. Langkah terakhir yang harus anda lakukan adalah menentukan themes/template untuk blog baru anda. Saya lebih menyarankan untuk tidak terlalu-lama memilih template yang disediakan ini karena pilihannya akan lebih banyak ketika anda mengubahnya setelah blog tersebut jadi nanti.

4. Blog anda sudah jadi. Tunggu apa lagi? Jom kita sama berblog......

"SENTIASA KUNJUNGI BLOG INI UNTUK SAMA-SAMA KITA BELAJAR BLOG"


Comments :

1
Siti Khadijah berkata...
on 

Terima kasih kerana memberi panduan buat blog. Sy send kt kwn yg br nk wt blog. Semoga Berjaya dlm apa yg anda ceburi

 

Apa kata rakan-rakan